کم خوابی و خواب بیش از حد خطرابتلا به دیابت را در مردان افزایش می دهد

29 ژوئن 2016- بر اساس یک مطالعه ی جدید، خواب کمتر یا بیشتر از مقدار متوسط(7 ساعت) موجب افزایش خطر ابتلا به دیابت در مردان می شود.

نتایج این تحقیق در مجله ی Clinical Endocrinology & Metabolismمنتشر گردید.

در طی 50 سال گذشته میزان خواب افراد(بر اساس گزارشات شخصی) بین 1.5تا 2ساعت کاهش یافته است، به گفته ی پرفسور Ruttersاز مرکز پزشکی VUدر آمستردام شیوع دیابت در همین دوره حدود  2 برابر شده است. او افزود: در یک گروه متشکل از تقریباً 800 فرد سالم ما به ارتباط  وابسته  به جنسیت مدت زمان خواب و متابولیسم گلوکز پی بردیم. در مردان خوابیدن بیش از حد یا کمتر از حد معمول با پاسخ کمتر سلولهای بدن به انسولین همراه است.

در این مطالعه ی مقطعی دانشمندان به بررسی زمان خواب و فاکتورهای خطر دیابت در 788 فرد سالم بالغ شرکت کننده در 19 تحقیق از 14 کشور پرداختند. این گروه زیر مجموعه ای از شرکت کنندگان در مطالعه ی اروپایی "ارتباط بین حساسیت به انسولین و بیماریهای قلبی عروقی (EGIR-RISC)" بودند که در آن افراد سالم بالغ 30 تا 60 سال شرکت داشتند.

 محققان مقدار خواب و فعالیت بدنی افراد را با استفاده از یک شتاب سنج تک محوری (برای ردیابی حرکات) اندازه گیری نمودند.

برای ارزیابی خطر دیابت، محققان از دستگاهی بنام hyperinsulinemic-euglycemic clampاستفاده کردند که میزان  پاسخ موثر بدن به هورمون انسولین را اندازه گیری  می کند.

 نتایج این تحقیق نشان داد توانایی پردازش قند برای مردانی با خواب بیش از حد کم یا زیاد نسبت به مردانی که در حد متوسطی( حدود 7ساعت) می خوابند، بیشتر دچار اختلال می شود.

قند خون مردان در دو طرف طیف خواب بالاتر از مردانی بود که بطور متوسط 7 ساعت در روز می خوابیدند، اما برای زنان موضوع کاملاً متضاد است زنانی که بیش از حد کم یا بیش از حد زیادتر از میزان متوسط(7 ساعت) می خوابند به هورمون انسولین بهتر از زنانی با خواب متوسط 7 ساعت پاسخ  می دهند. عملکرد سلولهای بتا در این افراد برای تولید انسولین نیز افزایش می یابد. این نتایج نشان می دهد  کم خوابی زنان را در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار نمی دهد.

 این مطالعه برای اولین بار تأثیر متضاد کم خوابی بر دیابت را در مردان و زنان به تصویر کشید، نویسندگان مقاله این تئوری را مطرح کردند که نتایج بدست آمده ممکن است در میان افراد سالم  صدق کند نه در میان افرادیکه در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند. در این مطالعه میزان حساسیت به انسولین  و ساعات خواب با ابزارهای دقیق تری نسبت به مطالعات پیشین اندازه گیری گردید.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2016/06/160629135234.htm